مشترکان برق خانگی خراسان رضوی ۲۷ میلیارد ریال پاداش گرفتند افزایش ۴۰ درصدی صادرات به افغانستان در ۲ ماه نخست سال ۱۴۰۳ طرح «از مزرعه تا سفره» با هدف تامین کالا‌های پر مصرف مردم در مشهد اجرا می‌شود قیمت موبایل یک روز پیش از انتخابات به چقدر رسید؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد چند؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | دلار در کانال ۶۰ هزار تومان یک روز قبل از انتخابات برخورد با مشاوران املاک قانون‌گریز در مشهد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا لوین ۳.۳ میلیارد تومان تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن به کمک مستأجران آمد قیمت امروز خودرو‌های ایرانی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلای جهانی خیز برداشت (۱۴ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره بها در مشهد؛ ۲۵ درصد | میزان افزایش قانونی اجاره بها در مشهد معادل ۷۰ درصد تورم خرداد خراسان رضوی است گزارشی از نمایشگاه تخصصی معدن و زمین شناسی در مشهد ایران خودرو تعدادی از خودرو‌های خود را به روش مزایده به فروش می‌رساند + جزئیات متوسط قیمت مسکن در تهران اعلام شد میوه را امروز گرانتر از این قیمت‌ها نخرید (۱۴ تیر ۱۴۰۳) ماجرای حذف متقاضیان مسکن ملی چه بود؟ هفته آینده، آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) جریمه شرکت مشهدی به‌علت اجرا‌نکردن تعهدات ارزی اظهارنظر‌های بورسی جلیلی و پزشکیان در آخرین مناظره چه بود؟ دولت سیزدهم ساخت بیش‌از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در خراسان‌رضوی را عملیاتی کرد قیمت گوشت مرغ در بازار مشهد کاهشی است (۱۳ تیر ۱۴۰۳) بورس، سبزپوش به استقبال انتخابات رفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد ارزان شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۷۰۰ هزار تومانی سکه امامی با مبلغ ۷ تا ۱۰ میلیون تومان، از کدام موبایل‌ها می‌توان خرید؟ (۱۳ تیر ۱۴۰۳) آیین‌نامه جدید آرامستان‌های کشور ابلاغ شد | تغییر در نحوه حمل متوفی و صدور گواهی فوت
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

مشکل عرضه مرغ از هفته آینده حل می‌شود | قیمت بالای ۶۳ هزار تومان تخلف است

  • کد خبر: ۱۵۹۷۶۹
  • ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱
مشکل عرضه مرغ از هفته آینده حل می‌شود | قیمت بالای ۶۳ هزار تومان تخلف است
نوسان قیمت گوشت مرغ طی۲۰ روز اخیر به کمبود عرضه این محصول پروتئینی در خراسان رضوی به عنوان یکی از استان‌های تولیدکننده آن انجامید و بار دیگر موجب نگرانی مصرف کنندگان از بابت چگونگی تامین هزینه‌های مرغ گرم شد و این در شرایطی  است که افزایش قیمت گوشت قرمز نیز بخش اعظمی از جامعه را به سمت مصرف گوشت مرغ سوق داده است.

به گزارش شهرآرانیوز، معضل کمبود گوشت مرغ در حالی در بازار خراسان رضوی رخ داد که مسوولان نسبت به کاهش جوجه ریزی در اسفند ماه ابراز نگرانی داشتند و البته پرورش دهندگان نیز هشدار‌ها را داده بودند، اما به رغم همه این آگاهی‌ها در فروردین ماه جاری شاهد کاهش عرضه و افزایش چشمگیر بهای گوشت مرغ در کشور و استان بودیم؛ فروش مرغ حتی در روز‌هایی تا کیلویی ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان در بازار مشهد تجربه شد در حالی که قیمت مصوب این محصول پروتئینی ۶۳ هزار تومان تعیین شده است.
ناگفته نماند که بالا بودن میزان تولید در ماه‌های پایانی سال گذشته موجب عرضه فراوان مرغ گرم در بازار و فروش آن حتی بسیار پایین‌تر از قیمت مصوب بود؛ شرایطی که دولت وظیفه داشت با خرید حمایتی این محصول از افت قیمت آن جلوگیری کرده و با حمایت از مرغداران، تولید ماه‌های آتی و البته سال‌های بعد را تضمین کند، اما چنین اتفاقی آنطور که باید و شاید و به میزان انتظار رقم نخورد و همین امر بود که امید مرغداران را ناامید و رغبت آنان را در سایه گرانی بخش‌های مختلف تولید اعم از نهاده، انرژی، هزینه‌های کارگری و ... و به تبع آن افزایش هزینه‌های تولید، کاست.

افزایش قیمت مرغ در بازار مشهد

بر اساس این گزارش، التهاب در بازار عرضه مواد پروتئینی خراسان رضوی که قطب تولید و صدور گوشت مرغ است در حالی رقم می خورد که به گفته مسوولان و متولیان موجودی مرغ استان کم نیست، اما مشکل گرانی مرغ در کشور و تهران است که موجب تقویت گرایش مرغداران به فروش محصولشان در بازار استان‌های دیگر از جمله تهران می‌شود و همین امر خواه ناخواه عرضه مرغ در بازار مشهد و خراسان رضوی را کم کرده و به صورت طبیعی موجب افزایش قیمت می‌شود.
قیمت اغلب اقلام و کالا‌های مصرفی در خراسان رضوی در حوزه کشاورزی و مواد پروتئینی به دلیل کنترل و مدیریت مطلوب همیشه کمتر از میانگین کشوری بوده است و همین امر به خصوص در زمینه اقلام پروتئینی مانند مرغ موجب شده تا برخی تولیدکنندگان با استفاده از امکانات تولید در خراسان رضوی، محصول نهایی خود را با هدف کسب سود بیشتر از استان خارج کنند؛ که البته برای برخورد با این معضل هنوز راهکار دائمی و موثر تدبیر نشده است.
در همین حال استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی، دارای هزار و ۵۸۰ واحد تولید کننده مرغ گوشتی به ظرفیت ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه است که به نسبت سال‌های گذشته رشد یافته، اما حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد این ظرفیت در حال حاضر فعال است.

افزایش هزینه‌های تولید و کمبود عرضه دو عامل گرانی مرغ

معاون امور دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار شهرآرانیوز گفت: کاهش جوجه‌ریزی در اسفندماه پارسال و افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید دو علت افزایش قیمت مرغ گرم طی روز‌های اخیر است.
مجید جعفری گفت: قیمت مصوب مرغ گرم متعلق به حدود ۸ ماه پیش است، اما در این مدت هزینه‌های تولید در بخش‌های مختلف افزیش چشمگیری داشته است و همین امر قیمت تمام شده مرغ را بالا برده است.
وی ادامه داد: از دیگر عوامل افزایش بهای مرغ در بازار را می توان به کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصدی جوجه ریزی ناشی از عرضه جوجه در بازار دانست که همین امر موجب کمبود عرضه مرغ در بازار در حال حاضر شده است.
معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه سیاست وزارت جهاد کشاورزی جبران کمبود مقطعی فعلی از طریق عرضه مرغ منجمد در بازار است، اظهار کرد: علاوه بر این اجاره ماندگاری مرغ در مرغدارای‌ها را نمی دهیم و کلیه مرغ‌های سن کشتار باید به کشتارگاه بروند.
جعفری گفت: در خراسان رضوی مشکل تامین مرغ نداریم و روزانه ۴۰۰ تن عرضه داریم، اما مشکل اصلی بالا بودن قیمت مرغ در تهران و فروش مرغ تولیدی استان توسط مرغداران به تهران است که امکان ایجاد ممنوعیت در این بخش را نداریم.

قیمت بالای ۶۳ هزار تومان تخلف است

جعفری با بیان اینکه عرضه هر کیلوگرم مرغ گرم به قیمت ۶۳ هزار تومان باید باشد، ادامه داد: بالاتر از این نرخ را گرانفروشی می‌دانیم و با متخلفان در این زمینه برخورد خواهد شد.
وی تاکید کرد: به هیچ وجه مشکلی در تامین نیاز مرغ مصرفی در استان نداریم و گرانی مرغ در کشور موجب اختلال در تولید و عرضه مرغ خراسان رضوی شده است.
معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: به همین دلیل عرضه مرغ بر اساس قیمت مصوب ملاک محسوب می شود و با هر گونه اعلام نرخ بالاتر از ۶۳ هزار تومان به ازای یک کیلوگرم مرغ گرم برخورد جدی خواهد شد.

کاهش ۳۵ درصدی جوجه ریزی در اسفند پارسال

مدیر دفتر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: میزان جوجه ریزی به دلیل کاهش کشوری عرضه جوجه یک روزه و مشکلاتی از جمله افزایش قیمت نهاده در اسفند ماه پارسال در خراسان رضوی ۳۵ درصد نسبت به بهمن ماه همان سال کاهش داشت.
محمدمهدی یعقوب‌زاده افزود: در اسفند ماه پارسال به میزان پنج میلیون و ۱۳۰ هزار قطعه جوجه ریزی دراستان ثبت شد.
وی تاکید کرد: طی این مدت بسیار تلاش شد تا با حمایت از مرغداران آنان را نسبت به جوجه ریزی بیشتر ترغیب کنیم که البته تا حدودی در روز‌های پایانی موفق شدیم، اما خوشبختانه معضل جدی در استان نداریم.

ارزانی نرخ مرغ در هفته آینده

یعقوب زاده با بیان اینکه مشکل عرضه مرغ از هفته آینده حل می شود و گوشت مرغ گرم به شدت در بازار زیاد می‌شود، گفت: مردم برای خرید مرغ به هیچ وجه عجله نکنند و در صورت ضرورت و به میزان مصرف روز خرید کنند.
مدیر دفتر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: علت حل شدن مشکل تولید و عرضه مرغ در استان افزایش جوجه ریزی از ابتدای فروردین ماه جاری است به طوری که تا سی ام فروردین ماه بیش از هفت میلیون جوجه ریزی در استان ثبت شده است.

وی افزود: در یکی دو روز این ماه تا دو میلیون جوجه ریزی در استان انجام شده که به مرور از هفته آینده مرغ تولیدی حاصل این جوجه ریزی‌ها وارد بازار می‌شود به این ترتیب مرغ مازاد از هفته آینده وارد استان می شود.
وی گفت: حتی به مرغداران توصیه کرده ایم این هفته بخشی از مرغ خود را وارد مرحله کشتار کنند تا هم کسری بازار جبران شود و هم در هفته آینده دچار حجم زیاد مرغ و مازاد فراوان تولید نشویم.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->